Gesponsorde koppelingen
Snel zoeken
Zoek recept (vul naam of ingredient(en) of nr in):

VERRAS MIJ
uitgebreid zoeken...
-----------------------------
Sinterklaas | Kerst
Hoofdmenu
· Nieuws
· Add
· Beveel ons aan
· Contact
· Forum
· Instellingen
· Mededelingen
· Privé berichten
· Recepten
· Testnet
· Uitloggen
· Zoeken
Snelklaar t-shirt
Who's Online
Er zijn op dit moment, 146 gast(en) en 0 lid(leden) die online zijn.

U bent een gast. U kunt gratis een account aanvragen door hier te klikken
Login
Loginnaam

Wachtwoord

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Als geregistreerde gebruiker kunt u gebruik maken van de interactieve functionaliteit.
snelklaar.nl :: Bekijk onderwerp - Tips voor broodbakken ZONDER BROODBAKMACHINE!

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
Auteur Bericht
Splinter

BerichtGeplaatst: Vr 26-Aug-2005 13:18 Reageer met quote Naar boven

Hoi,

Ik heb daarnet mij allereerste zelfgebakken brood uit de oven getrokken! Qua smaak istie best gelukt. Speltbloem met lijnzaad als hoofdbestanddelen. Waar ikniet zo tevreden over ben: ik heb een heel harde korst, terwijl het brood van binnen nog wat vochtig aanvoelt. Wel gaar, maar nog net iets te nat. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Oventemperatuur te hoog?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mama van thomas

BerichtGeplaatst: Vr 26-Aug-2005 14:18 Reageer met quote Naar boven

Wat je korst wat zachter kan houden, is melk gebruiken ipv water, of de korst na het bakken met water of gesmolten boter besmeren.

Patricia
Splinter

BerichtGeplaatst: Vr 26-Aug-2005 15:47 Reageer met quote Naar boven

Melk gebruiken vind ik wel een oke idee. Lijkt me wel lekkerder ook! Moet dat nog een speciaal soort melk zijn? Vol, halfvol?
Beppie

BerichtGeplaatst: Za 27-Aug-2005 15:17 Reageer met quote Naar boven

Mijn meiden hadden allebei ook een broodmachine gekocht.
Waren heel erg enthousiast, maar nu hoor ik ze er nooit meer over.
Dus waarschijnlijk weer een apparaat wat in de kast verdwijnt na een aantal weken.
Of is dat bij jullie anders?
[URL=http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=27-071334L&y=2005&m=08&t=jpg&rand=6802&srv=img2] Image [/URL]
Grt. Beppie.

Laatst aangepast door Beppie op Za 27-Aug-2005 15:26, in toaal 2 keer bewerkt
Djamillah

BerichtGeplaatst: Za 27-Aug-2005 15:20 Reageer met quote Naar boven

Haha, had mijn moeder ook. Vol enthousiaste plannen, maar het is bij een paar keer gebleven. Hoewel ik ook een gezin ken dat echt elke dag zelf brood bakt. Die eten nooit meer brood van de bakker. Het kan dus allebei.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
agnes meijer

BerichtGeplaatst: Za 27-Aug-2005 15:26 Reageer met quote Naar boven

Ik bak regelmatig brood met de broodbakmachine.
Het is erg makkelijk en iedereen vind het heerlijk, het is alleen sneller oud dan brood van de bakker.
Ik heb de broodbakmachine nu 2 jaar en heb er geen spijt van!

groetjes Agnes
Djamillah

BerichtGeplaatst: Za 27-Aug-2005 15:30 Reageer met quote Naar boven

Inderdaad Agnes, dat vond mijn moeder ook het bezwaar, dat het brood zo snel oud wordt. Maar misschien kun je het wel invriezen, dat weet ik eigenlijk niet.
Splinter

BerichtGeplaatst: Za 27-Aug-2005 16:12 Reageer met quote Naar boven

Maar ik wil graag tips over brood bakken ZONDER machine! Ik ga geen handenvol geld uitgeven aan een aparaat wat ik waarschijnlijk maar af en toe zal gebruiken. Ik gebruik dus gewoon een cakevorm. Alle tips over oventemperaturen en andere ingredienten dan gewoon bloem, water, zout en gist zijn dus welkom!
Barbara

BerichtGeplaatst: Za 27-Aug-2005 16:34 Reageer met quote Naar boven

Zoek je recepten voor broodbaksels (ik gebruik ook een cakeblik, heb ook geen bakmachine) of alleen tips?
Splinter

BerichtGeplaatst: Za 27-Aug-2005 16:42 Reageer met quote Naar boven

Nou vooral tips voor wat betreft baktijden, oventemperaturen etc. Rcepten heb ik op internet al wel erg veel gevonden, maar heel vaak staan de tijden erg onduidelijk aangegeven.
Ook tips als: ''gebruik liever melk dan water voor een zachtere korst'' zoals hierboven zijn erg welkom.
Wat is bijvoorbeeld de minimumtemperatuur die ik kan aanhouden, als blijkt dat de hitte van mijn (overigens veel te kleine) oven teveel is? Kun je ook een brood bakken op 180 graden? Of is dat te koud?

Ik had dus een te harde korst, daardoor kan het brood volgens mij niet volledig uitrijzen en komt het als het ware klem te zitten.
Giuli

BerichtGeplaatst: Za 27-Aug-2005 18:56 Reageer met quote Naar boven

Ik heb even in mijn boekje van Anne Wilson gekeken en het volgende gevonden (heb ook een hoop recepten voor je...):

- controleren of het brood gaar is, doe je door het uit het blik te halen en met je knokkels op de onderkant te kloppen. als het hol klinkt is het gaar. Je kan ook een prikker erin stoppen, als hij schoon is, is het gaar (net als bij cake).

- ingepakt en bevroren is het brood 3 maanden te bewaren. ontdooien op kamertemperatuur en daarna 10 minuten in de oven om het brood vers te maken.

-Glanslaagjes:
voor het bakken
-donkere korst: klop 1 ei met 1 tl water
-zeer donkere korst: klop 1 eierdooier met 1 tl water
-rijke donkere glans: klop 1 ei met 1 tl olie, zout en peper

na het bakken
-zachte korst: insmeren met gesmolten boter en nog 2 min. in de oven zetten. eruit halen, met boter insmeren en laten afkoelen
-glanzende korst: klop 1 ei met 1 tl water schuimig, besmeer het brood ermee en dan nog 5 min. in de oven

Mocht je nog wat willen weten, kan het altijd proberen op te zoeken. Oventemperatuur en duur van het bakken is verschillend per brood.
Barbara

BerichtGeplaatst: Zo 28-Aug-2005 00:19 Reageer met quote Naar boven

Splinter, het maakt volgens mij niet veel uit voor de hardheid van de korst of je melk of water gebruikt. Het kan zijn dat je deeg te warm was, waardoor de buitenkant te droog wordt en dus de korst te hard tijdens het bakken. Je kunt de bovenkant van het deeg voor het bakken een beetje vochtig maken met wat lauw water (met je hand, een doek of de plantenspuit) en zodra het brood klaar is het meteen uit de vorm halen en af laten koelen onder een theedoek. Dan blijft de korst stevig maar hardt niet door. (Eventueel zou je de bovenkant een tijdje af kunnen dekken met bakpapier of zoiets tijdens het bakken)

Voor de gaarheid van de binnenkant is het van belang dat de boven- en onderwarmte van het brood gelijk is. De vorm dus ook op een rooster zetten en niet op een bakplaat. Het is ook beter een echt broodblik (zo’n zwarte van staal) te gebruiken en geen glimmend cakeblik. Al gebruik ik die zelf ook gewoon.

180 graden voor brood is echt te koud, dan droogt het brood langzaam uit tijdens het bakken en krijg je een soort beschuit. Brood wordt gebakken bij een hoge temperatuur, toch wel vanaf 220-225 graden. Het hangt natuurlijk wel van het soort brood af.

Kijk hier eens voor nog meer tips voor het bakken van brood: http://home.tiscali.nl/richard.lekkerkerk/htm/tips.htm

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Splinter

BerichtGeplaatst: Zo 28-Aug-2005 09:31 Reageer met quote Naar boven

Dank je dames! Recepten heb ik nog niet echt nodig, Giuli. Ik blijf het eerst even met 1 soort proberen. Tips voor de glanslaagjes zijn wel handig!

En Barbara, Ik ga het gewoon een keertje proberen met melk, om te zien wat daar anders aan is. Het natmaken van de bovenkant van het brood lijkt me een goede tip, ga ik ook proberen evenals een schaaltje water in de oven zetten (staat op de pagina die je gelinkt had).
Ik gebruik nu een galzen cakevorm (is de enige die ik had. Maar ik denk dat ik wel even een echte broodvorm ga aanschaffen. Het brood op een rooster zetten lukt niet. Ik heb namelijk alleen de oven van mijn combi-magnetron, en die is zo klein, als ik het brood er hoger in zou zetten komt hij tegen het plafond Confused . Het brood staat dus gewoon op de bodem. Ik weet dat dat niet goed is maar ik heb helaas (nog) geen alternatief.

En fijn dat ik nu duidelijkheid heb over de baktemperatuur!

Dank voor de moeite!!!
Groetjes, Anja
Barbara

BerichtGeplaatst: Zo 28-Aug-2005 13:17 Reageer met quote Naar boven

Melk smaakt lekkerder in wit brood vind ik zelf, in bruin brood gebruik ik liever water. Niet dat ik zo vaak brood bak hoor! Het gaat bij mij in manies, soms vliegen de broden, cakes en kruidkoeken je om de oren en dan bak ik tijden niet meer.
Glazen bakvormen geleiden minder dan metaal . Je moet je brood dan wat langer in de oven laten staan op wat lagere tempratuur. Misschien kwam de harde korst en natte binnenkant daar wel door! Ik denk dat een ‘echt’ broodblik betere resultaten geeft.
Succes met uitproberen!
Nana

BerichtGeplaatst: Di 03-Apr-2007 15:58 Reageer met quote Naar boven

Heb net al jullie berichtjes hier gelezen..mijn tip om t brood niet zo vlug droog of oud te laten smaken is...n flinke klont boter bv 25gr toe te voegen,samen met t kneden van t deeg...
Succes ermee verders.....
Berichten van afgelopen:       
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp